måndag, juli 20

Byigt, minst sagt

Måndag!

Har haft en krasslig helg, bara legat i soffan och inte kommit igång med någonting.

Det blev lite flygning iaf. Även om det kändes tungt att släpa sig till skolan i helgen och försöka vara skärpt 100% så var man ändå lite gladare efter lektionerna, det är svårt att förklara hur..
Man får en energikick som heter duga när man gör något bra (och svårt) =)

Imorse hade vi ett prov i meteorologi så nu är även den boken avklarad!
Förra veckan läste vi Airlaw och om jag tidigare gnällt över tråkiga ämnen så tar jag tillbaka allt som tidigare skrivits.

Finns inget värre sömnpiller än att läsa igenom lagar och förordningar, lära sig alla annex och kunna varenda paragraf i nåt bortglömt kapitel skrivet för många Många många år sedan.
Bara tanken på att det kommer fler prov inom ämnet gör en dåsig..


Dagens flygning gjorde mig allt annat än dåsig.
Första passet mitt på dan blev inställt så på kvällen efter 19 skulle jag få besked om jag kunde ge mig ut i vädret.
Planen var att jag skulle ge mig ut själv och navigera runt Göteborg med hjälp av olika punkter. Detta har gjorts med lärare innan så de kan se att man kan läsa karta rätt, ha ett bra lokalsinne och visa att man räknat rätt på tidsförloppet.
Nu var det dags att flyga EnkelKommando= EK

Jag har flugit EK i trafikvarvet runt flygplatsen några gånger och just kvällens lektion hade jag sett fram emot sen länge. Pga väder mm har det dock blivit uppskjutet i någon veckas tid (och man får flyga enklare pass istället) så nu ville jag verkligen iväg!
Klartecknet kom, inget regn var ivägen och vindarna såg bra ut.

Tills jag kom ut på banan iaf!!
Då märktes det att det hunnit bli bra mer byigt ute och vi har rätt små flygplan som har sina begränsningar.
Vi får aldrig flyga när vinden är uppe i 20 knop, det normala ligger runt 4-10 knop och det är aldrig några problem med den styrkan- bättre snarare än vindstilla.

Så jag har taxat fram och väntar på min tur att få starta.. en i min klass är på ingång och ska landa först bara.
Det var när jag såg hans landning som jag insåg att jag skulle få problem.. han kastades fram och tillbaka på vägen ner mot banan och ibland kom sidvinden som en stark knytnäve.
Tack vare att vinden är byig så släpper den taget helt plötsligt också, så då sjunker/droppar planet rätt fort om man inte hänger med.
Rätt svåra förhållanden för ett lättare plan helt enkelt.

Men jag ger mig iväg.. starten var svår och det var inte förrän jag kom ut över vattnet som jag kunde börja fokusera på navigeringen.
När Ryanair-planen kommer måste vi alltid lämna företräde så jag fick såklart inte heller börja min rutt såsom planerat.. jag var tvungen att räkna ut kontrakurser samtidigt som jag skulle navigera mig på de nya punkterna jag fick- puh! =)

Så var det då landningarna... precis som jag sett innan från marken så kastades man fram och tillbaka på väg in mot banan- inte förrän jag var precis ovanför banan kunde jag rätta in mig och försöka undvíka kraftiga sjunk.
När jag var på väg hemåt för att göra min tredje och sista landning meddelas kraftigare vind över radion "20 knop Gust (byigt)"
Jag suckade djupt för mig själv... fanns inget annat att göra än att landa fanskapet.
Det jag insåg då var att jag faktiskt aldrig landat i hård vind ens med instruktör- (dock har vi såklart gått igenom hur man går tillväga) så det här skulle bli väldigt intressant!
Väl nere på marken står min lärare och väntar- och ger tummen upp.
Varför,- tänker jag för mig själv. Sista landningen blev både sned och rätt hård.. jag var minde nöjd =)

Han hade dock sett och hört hela scenariot och gav mig bra med beröm för min flygning under dessa förhållanden -vilket var över gränsvärdena även för de med certifikat =)
Känns bra att få beröm, särskilt som man slitit så hårt under en lektion. Jag hade varit så spänd och fokuserad när jag flög, så kroppen började skaka när jag kom ner. Måste inflika att det inte var av chock, snarare av adrenalin-kicken!
Det bästa jag vet är att få en riktig utmaning, men nu klarar jag mig på den här ett litet tag!

Det ironiska är att passet som blev inställt tidigare på dagen var pga för lite vind-vi skulle tränat sidvindslandningar då..


Nu ska jag sova. för äntligen har jag kunnat varva ner tillräckligt.
Hoppas er dag varit bra!


utanför hangaren, på väg ut

Inga kommentarer: