söndag, mars 29

Riga har fått möta Veronica

.. och det var ingen vacker syn.

Jag med ett par kompisar åkte den stora båten mot det lilla landet i botten av östersjön.
Mina fördomar om Lettland var rätt stora;
ett fattigt, outvecklat platt land såg jag framför mig. Det som mötte mig var ett välstrukturerat, pittoreskt, renligt land med otroligt artiga och kolugna människor. Visserligen blekfeta som jag trott, men ändå. De var snälla.

På vägen mot Stockholm inser jag att jag glömt passet.. vilket enligt Riga-nerna i vissa stickprov måste visas upp så man inte får dagsböter (på flera tusen!)
Jag var lagom nojig när vi då var på väg tillbaka till färjan, men tack och lov log resegudarna åt mig då vakterna inte ens blinkade åt mitt håll.

Måste säga att jag gillar den staden.. av det lilla jag såg. Vi gick runt i dassigt väder i den äldre delen av staden och fotade allt möjligt. Det fanns jugend-kvarter och kyrkor ööööverallt. Vackert!
Mitt bland alla kullerstenar och kloster fanns också en fyravåningshög galleria som vi frossade runt i - pissdyrt.

Skillnaden att åka till Finland eller Riga är inte så stor.. människorna kunde inte svenska om man ska klaga på nåt.. annars var det samma stuk med en bar, en pub med trubadur, ett dansgolv som bjöd på i snitt två välkända låtar i timmen och lite längre bort ett live-band som gick på duracellbatterier.

Lite köpte vi hem också, jag orkade släpa på fyra flaskor medans Tina köpte med sig halva tobaksförrådet och en hel del vin på det.



Ja, det var lite om min helg och jag avslutar söndagen med att gå och se Kenny Starfighter. Ska bli kul haha!

Dessutom är det ju faktiskt Mickes födelsedag idag
(han börjar bli gammal, Hela 22 år)
så om han har tur kanske han slipper bjuda mig på bion.

Trevlig sommartid på er!












2 kommentarer:

Micke sa...

SUGGA!!!

Verra sa...

Trist att du hann köpa biljetterna innan du läste detta

Moohahahahahaha