onsdag, december 22

Vecka 33;

Nu har barnet antagligen lagt sig i det vanligaste fosterläget; med huvudet neråt. Om inte, så har det fortfarande tid att vända sig. Det väger ca 2kg- som ett paket mjöl- och är ca 43cm långt. Förmågan att själv reglera kroppsvärmen blir bättre dag för dag och benmärgen börjar producera röda blodkroppar.

Svårt att sova?
Ligg inte och vrid dig för länge, det är ibland bättre att gå upp en stund för att läsa eller se på tv. Det är inte alls ovanligt att man sover sämre och sämre, en del forskare tror att det är för att förbereda mamman på den första tiden av sömnbrist som ofta följer efter förlossningen. Vila så mycket du kan på dagarna istället.


Jag var hos barnmorskan imorse, en rutinmässig tvåveckors-koll. Alla värden är väldigt bra Och huvudet ligger neråt, vilket gör mig så sjukt glad.

Inte nog med att barnet verkar friskt, graviditeten har varit/är såpass normal att jag blir mer tacksam för varje koll jag gör.
Oron släpper och jag ser verkligen fram emot att se den lilla parveln snart!

Inga kommentarer: