torsdag, juli 9

På kollisionskurs

God kväll!

- det betyder kort att ännu en sen kväll spenderades i skolan.

Det börjar bli svårt att cykla hemöver efter 23, mörkret gör min tripp i skogen rätt planlös och full av hinder (såsom träd, diken och större grenar som tydligen blockerade vägen).
Ända sen jag vaknade imorse har det hällregnat och alla instruktörer bokade av sina flygpass och åkte hem till soffa+chips.

Alla utom min instruktör.

Jag var på stan dessutom- och detta är riktigt sällsynt- för att göra ett ärende då han plötsligt ringer och ber mig komma en timme tidigare än beräknat, vilket gjorde att jag fick störta tillbaka i all hast.
Detta för att jag fortfarande inte vet exakt vart och när bussjäklarna går och det krävs minst en halvtimmes planering innan utsatt lektion startar.
Mutter!

Nåja, väl framme och regnet står som spön i backen. Jag hade dessutom råkat cykla ner i en djup grop på vägen till skolan så jag var dyngsur upp till knäna med lerigt vatten..

För att klargöra en sak- jag flyger VFR= Visual Flight Rules
alltså det gäller att se och bli sedd.

Min lärare tyckte dock att det var bra träning och "så farligt var det inte, bara vi undvek att flyga in i molnen stup i kvarten" =)
Efter lektionen blir jag tillfrågad att ta ännu en lektion när jag ändå var där- sista passet på dagen var avbokat och luckor ska alltid försöka fyllas i.

Självklart.. det var väl en av de skummaste/roligaste passen hittills.

I ena passet ska jag "flyga på enbart instrument" vilket innebär att sikten utåt försvinner (genom att ta på mign löjliga glasögon med silvertejp på)

I detta passet skulle jag klara av abnormala händelser, dvs när planet gör sånt den inte får göra.
I de sista övningarna skulle jag släppa allt och blunda för att -i det ögonblick som läraren säger- rädda oss ur en situation som läraren försatt oss i.
Alltså, han gjorde t ex så planet störtar i kraftig sväng och då måste jag enbart med instrumenten se hur vi ska ta oss ur det.
Tro mig, man känner oftast inte hur fort det går!
Rätt kul, men jäkla läskigt när man nästan låg i spinn och allting tjuter i planet..

Under nästa lektion flög jag med en karta på huvudet..
Några bilder togs, de blev rätt suddiga dock =)


kartor kan användas till det mesta..


bana i sikte!


den här sötnosen flyger jag =)

Igår var en stor dag i den här utbildningen.
Då flög jag nämligen mitt allra första solo-pass!

När man flyger solo första gången ska man lyfta och varva banan tre gånger- jag gör tre starter och landningar helt själv - det betecknas studs & gå.

Väl uppe och jag svänger för att komma ut på min rektangel som jag ska följa, säger tornet att jag ska hålla koll på ett plan som ligger framför mig i varvet och gör en sväng- åt mitt håll!

Det är en av mina lärare som gör en 360-sväng (beordrad av tornet) och med det planerar att gå in i varvet igen..

Problemet är att vi flyger rakt mot varandra.

Jag begär att få göra en 360-sväng utåt höger, men tornet säger nej- separationen är bra så fortsätt framåt.
Jahapp... jag hör på radion att min lärare meddelar att han sjunker, sekunden efter ser jag honom komma under mig in mot banan.

Förvirrad och hjärtat slår lite extra.. samtidigt som man frågar sig om man gjorde något fel.
Allting efter det gick smidigt =)
Väl på marken står min lärare med stora famnen och gratulerar- jag kom ner och jag leeever haha!

Men det skrevs faktiskt en rapport om det, tornet gjorde en klar felbedömning och vad snällt av dem att strula när man premiärflyger.
Tack för det! =)


Nu ska jag sova, såg just på schemat att jag blivit inbokad flygning kl 8 imorgon.
Det får jag se nu!!

Jaja, det var mina dagar- hoppas allt är bra ute i övriga världen.

Kram

Inga kommentarer: