onsdag, juni 17

Midsommar!

Jag är inne i min tredje vecka av skolan och klassens plugg-energi går ibland på sparlåga.
Vi utvecklas alla på olika sätt, det som är kul är att vi får följa med varandra upp och ha flyglektion ihop- det hjälper mycket!
Igår kväll satt jag med på sista passet, vi blev försenade så hem kom jag inte förrän efter 23. Då är man bra slut mentalt, när man varit i skolan sedan 8..

Proven blir dessutom svårare, men ämnena så otroligt mycket intressantare haha!
Motorns delar och funktioner förra veckan slog vi inga volter över direkt =)
Denna vecka har vi börjat med navigering och efter midsommar ska vi även börja läsa meteorologi.

Flygningen går bra för mig, min lärare är duktig och petig med allt så det känns bra att man får in "rätt tänk".
Vi har sett ett mönster i lektionerna dock och det är att jag får en 30 sek black-out efter typ två tredjedelar av lektionen Varje Gång.

Då frågar han mig en enkel sak som typ;
"hur vill du göra nu för att bibehålla höjden vid sänkning av nosläget?"

och jag får bara ut ett
"Vaaa?? Ska jag gasa? Ska jag inte ge gas? Vill du att jag ska sjunka... eller vad skulle jag göra...?"

Vid det läget har han redan börjat garva, för han vet att nu kom den typiska förvirringen in. =)

Idag kom min black-out när jag i radion skulle klargöra för flygledartornet att vi var på väg in för landning... suck.
Jag identifierade oss och precis när jag skulle delge info om position och annat så blev det ett enda stort mummel ------
Nåt i stil med;

Hello Säve-Tower *mitt callsign* approaching Bohus..eh..mummel.. at 1500 feet mummel ..eh.. landing!

Där nånstans bröt jag när jag såg min lärare få tårar i ögonen.. det byttes mot en skratt-explosion när tornet sa tillbaka
" you are unreadable!"

Jaja haha!

Jag känner att det verkligen är dags för midsommar och ledighet, tror man behöver lite tid att smälta intrycken som man dagligen får höga doser av.
Har inte fått hela min uniform ännu- slips och byxor ligger här hemma och väntar men skjortan var tydligen lite speciell av sig så den kommer efter nästa vecka.

Jag vet att ni längtar efter att se mig proper, när hände det senast liksom ;)


Apropå midsommar så firas det i Enviken hos Mickes familj. Och jag blir som ett svart får i den skaran.. en norrlänning bland folkdräkter, polkadans och tjofadderittan. Fast tydligen hanterar dalmåsar spriten rätt bra..

Vi var där förra helgen och det var rätt skönt att byta miljö i några dar. Tog det mest lugnt, träffade Mickes kompis Hanna och hans syster som kommit ner.
Ja, sen var det mycket mat och en hel del regn.. mysigt!

Egentligen är det så mycket jag måste ta tag i, mitt rum ser ut som ett bombnedslag och källaren i det här huset är lite kuslig- så tvätta är inte superkul.
Plugga behövs alltid och jag borde väl packa väskan eftersom jag åker till Enviken imorgon.. ja med det vill jag väl säga att jag ska avrunda inlägget =)

Hoppas ni får en trevlig midsommar-

och ni som jag försökt få tag på under senare tid; SVARA när man ringer! ;)


~Kram~

2 kommentarer:

Olle sa...

Ojoj, det låter riktigt jäkla spännande det där! Du går alltså pilot utbildningen alltså? Aja, nu ska jag återgå till mitt pluggande, känns inte lika häftigt som ditt..Dock hände det en sjuk grej på skola, kika själv!
http://www.youtube.com/watch?v=_WqIHjV1JsA

Ha en bra dag:)

Benget sa...

så du berättar ALLT om din skola, men inte när du klantar dig med flygtornet??? va ä de fö stil??