onsdag, februari 2

Vecka 39;

Barnet väger ca 3,3 - 3,7 kg och är ca 50 cm långt. Navelsträngen är nästan en halv meter lång. Levern och hjärtat fyller på med näring som barnet kan ta till vid eventuell syrebrist under förlossningen och lungorna utvecklas kraftigt nu.

Nu kanske blöjreklamen börjar komma in genom brevlådan!
Känner du dig trött, sur och gnällig?
Lugn, det är helt normalt!

En del vill inte göra något alls den sista tiden, andra blir fulla av energi och vill fixa och stå i därhemma. Kanske får du total städnoja och går loss med dammsugare och mopp. Att sätta igång stora och tidskrävande projekt som att sortera gamla foton eller rensa i källarförrådet är också vanligt och det kan vara bra att ha något att göra medan man väntar.
Men trötta inte ut dig för mycket.

Detta gäller även partnern. Inför förlossningen, tänk på att du ska ha ork att assistera- kanske under många timmar.



v.39 + 0
2/2

Det där med städnoja stämmer nog in på mig- nu på morgonen har jag redan grävt fram moppen och jag planerar att i många timmar "röja runt lite" härhemma.
Trött, sur och gnällig stämmer in på mig när det brukar vara läggdags. Det är inte bekvämt att ligga ner och sover gör jag inte på natten längre. Däremot på förmiddagarna sover jag som en gudinna! =)
Då är halsbrännan och bäcken-värken inte alls lika påtaglig, inte heller är kroppen lika varm som på natten.
Märkligt det där.

Idag är det onsdag, om 6 dagar nästa tisdag är det BF och även om det sällan sker något Just den dagen är det en rolig nedräkning att ha framför sig. =)

Inga kommentarer: